John van Gelder

Spark Member
  • Content count

    45
  • Joined

  • Last visited

About John van Gelder

  • Rank
    Bass moet je niet horen, die moet je voelen
  • Birthday 05/24/1992

Profile Information

  • Location
    Den Bommel - Holland
  • Current Vehicle
    Chevrolet Spark LT
  1. Nee dat klopt niet, die zijn gewoon los te krijgen bij de dealer. Ik heb hem 2 jaar terug nieuw gekregen ivm ingescheurde rubbers, maar vraag me verder niet naar een product nummer want ik heb echt geen idee.
  2. En de foto's gemaakt op t Doel. Kwaliteit is niet geweldig omdat alles van facebook en whatsapp is geplukt. ( Hier was hij nog niet 2 cm gezakt ) Zo, dat was het weer, helaas heb ik nog geen foto's van de deurpanele met de speakers erin dus die volgen nog wel een keer.
  3. Sleepoog onder de bumper gemaakt, zit als verlenging aan het originele oog vast dus zonder gaten te boren. Auto nog 2 cm laten zakken. Achterkant had nog een cm gemogen maar dat zit hij echt op de bumpstop en dat rijd niet zo best. De bumpstop eraf halen is ook geen optie want dat zit de demper op het einde van zijn slag en dan gaat die stuk. Misschien in de toekomst een 45 band erom aan de achterkant dan is het ook opgelost. Heaven on Wheels Anderlecht.
  4. Weer eens een update, de audio speelt weer en beter dan ooit! Auto is nog 2 cm omlaag gegaan... We zijn weer naar Heaven on Wheels geweest en hebben wat foto's gemaakt in "Doel" bij antwerpen. De kofferbak op dit moment... bijna af. De RCA kabels netjes over de bodem gelegt, zijn niet te voelen door de isolatie en tapijt heen. Aan beide kanten zijn ze gemerkt met tie wraps voor kanaal 1 en 2 - kanaal 2 en 3 - en de sub. Nieuwe binnenverlichting, lekker eigenwijs. De meeste vinden het niets, des te meer redenen om hem te laten zitten.
  5. Nieuwe luchtfilter, word vervolgd. En de auto nog even goed gewassen vandaag, binnenkort maar weer eens gaan poetsen voor wat showjes. niet dat ik er veel af ga maar als we er staan moet het wel goed zijn. Zodra de RCA kabels binnen zijn hoop ik weer op een update. Tot dan!
  6. Weer een beetje verder... Een slechte foto maar alles is aangesloten op de speakerkabel na die legt er al in maar ik weet niet meer welke kabel waarvan is dus die moet ik voor het aansluiten nog even doormeten. Verder doet alles het, op het kasje ( zit nu een deksel op ) in de midden zitten de ventilatoren aangesloten. 10 stuks, 4 voor de aanvoer, 2 voor de doorvoer en 4 voor de afvoer. Ze zitten op een schakelaar zodat ze alleen bij langdurig hard spelen aan hoeven. Deurpaneel ontdreunen versie 3.0 Poly, plamuur, dynamat, mdf, pur en na het definitieve monteren ook nog wol tussen de binnenpaneel van de deur en de plastic "deurpaneel" dus ik denk niet dat er nog iets gaat rammelen. De deurpanelen bekleed, er komen over de blote en/of lelijke delen nog mdf paneeltjes met bruin alcantara om de boel te breken. Verder zijn ze in grote lijnen wel af. Ook de Dorpels en "b" stijl heb ik in deze stof gezet evenals de kofferbak. Ook moet ik de handgrepen nog even satijn zwart spuiten. Omdat de gril van de subkist nog niet was voorzien van dynamat en ik nog een restant had leggen heb ik dit hier maar op geplakt. Het is wel wat overkil maar goed wat boeit het. Hier zie je ook de hoedenplank van onder, deze is ook voorzien van dynamat en noppenfoam. De hoeken vallen over de speaker houders in de kofferbak. De plank klemt tussen de C stijl en de achterbank. De gril zit inmiddels tegen de kist geschroeft, op de ruimte tussen de hoedenplank en de gril komt nog een plankje met een gat voor de luchtstroom van de ventilatoren. Hier ben ik net als bij de deurpanelen nog het een en ander mee van plan. Alle lampen werken weer en zitten op schakelaar voor de apk. De stekkerdoos welke voor de accu zit is boven verwachting uitgepakt en goddank is de ravage onder de motorkap verdwenen.
  7. De zekering voor de audio paste helaas niet meer in de kast dus die komt op de deksel. Verder vorderen de deurpanelen ook eindelijk, de rechtse portier is een heel eind naar wens. de bekleding laat op sommige plaatsen te wensen over maar er komt nog een "cover" over een deel heen zodat je daar niets meer van ziet. Ook de handgreep is inmiddels zwart gespoten. Verder moet ik de gaten van de speakers nog iets groter maken en een gat boren voor de tweeter maar in grote lijnen is het idee er. Dan de speakers nog.... Dikke spullen, echt heel blij mee hoe strak het er allemaal uit ziet. En de kuipen zitten er ook in, ik heb een dubbele set gordelklikhouderdingen, de ene komt onder de stoel met een loze gordel erin zodat het piepje uit blijft wanneer ik de gordel niet om heb. ( Dat is alleen op de zaak en soms in het dorp maar hoe dan ook je word er seniel van ) Al met al goed uitgepakt met de zelf gemaakte verlopen tusse de rails. Ze schuiven enkel wat slecht door het zandstralen en poedercoaten maar dat komt ook wel goed. Zo dat was het weer, aankomende week eens lekker aan de hobby en de boel zo ver mogelijk afronden. Ik wacht enkel nog op een iso verloopstekker voor de radio en 3 RCA kabels. Maar alles is bestelt dus het zou geen problemen mogen geven. Updates volgen wel weer...
  8. Weer wat gebeunt, het einde komt in zicht.... Aangezien de dubbeldin qua bediening niet zo beviel toch de keuze gemaakt weer voor een normale radio te gaan. Dus aller eerst moest er een fascia komen welke niet te krijgen is en zelfs in Korea niet te koop is. Naast de schakelaars komen zeer waarschijnlijk nog metertjes te zitten maar dit hou ik nog even in het midden. Ook moest er weer eens een nieuwe kabelboom komen, aangezien het nog steeds niet naar mijn zin zat en er water bij de relais kwam. Dus kabelboom 4.0 was een feit... Als basis heb ik een doos gekocht die officieel in een systeemkast thuis hoort. Deze heb ik voor de accu geplaatst. In de kast zitten 4 zekeringen, 3 relais, een verdeeldoos waarvan alle stuurstroom komt voor alle zooi en dan zit het wederom zo aangesloten dat zodra het contact uit word geschakeld ook overal meteen de stroom vanaf is. Op dit moment zit de kast in de auto en leggen alle kabels die naar binnen moeten ook daadwerkelijk achter het dashboard. Later deze week pak ik de bumper eraf en zal alle verlichting op de daarvoor bedoelde relais worden gestoken. Dan hebben we het over de us lights en de verstralers. De drl simpelweg op de accu via een zekering en schakelen zich automatisch in boven de 13 volt en gaan uit bij het inschakelen van het dimlicht.
  9. Update De auto is inmiddels terug en de schroefset zit er onder. Wat een wereld van verschil, de auto legt echt als een kart op de weg nu. Met de tijd wil ik hem nog wel wat laten zakken maar eerst een paar weken lekker rijden. Zoals je ziet is er achter een complete poot onder gezet welke in hoogte en demping instelbaar is. De losse veer komt daarmee te vervallen... Qua rijhoogte zit er nog wel wat ruimte in om te zakken, maar het belangrijkste is dat het niet meer aanloopt in de spatschermen en dat doet het nu niet. De rest zal de tijd leren, het blijft proberen. Onder de kap is het zekeringblok weg, voor de accu zal een waterdichte stekkerdoos komen welke plaats gaat bieden aan ALLE extra zekeringen en relais. Ook die van de audio, dan zit alles op een makkelijk bereikbare plaats en buiten het bereik van water. De audio moet ook worden af gemaakt. Ik ga met een kabel van 35mmq naar achtere voor de plus en de minkabel, ook 35mmq komt helemaal naar voren tot de accu te leggen om zo storingen te voorkomen. Ik wil de anl zekering vervangen voor een automatische welke ook in de eerder genoemde doos komt. En vanaf de radio komen 3 dure RCA kabels te leggen van audio system. De bedoeling is om alles apart te leggen met minimaal 10 cm ruimte onderling. Daarvoor gaan de stoelen eruit zodat er makelijk gewerkt kan worden onder de bekleding. Speaker kabels komen links en rechts door de dorpel. Voeding, massa, en remote onder de bestuurderskant door in de isolatie ingesneden. Voeding van de koel ventilatoren door de middenconsolle RCA's komen rechts onder de vloer door in de isolatie uitgesneden en dan onderling ook tussenruimte Bass remote legt nu over rechts door de dorpel, dat zal zo blijven denk ik. Alle goedkope speakerkabel gaat eruit en word vervangen door 2,5 mm hoog kwaliteits kabels. In de portieren komen 2 woofers va 16,5 cm voor de midden tonen en daarmee de 13 cm compo te ontzien. In de kofferbak blijft de hifonics zijn werk doen. De kofferbak, deze word met de tijd opnieuw bekleed zodat de hele auto in een stijl komt. Dat word zeer waarschijnlijk zwart leer met bruin alcantara. De head unit, nu een pioneer dubbeldin is verkocht en maakt daarmee plaats voor een alpine enkel din radio met alle opties die er zijn. De reden is hoofdzakelijk dat de toutchscreen niet bevalt tijdens het rijden. Onder de radio, welke in een zelf gemaakte fascia komt maak ik plaats voor alle schakelaars, kasjes en metertjes zodat de middenconsolle weer standaard word. Deze is nu te groot naar mijn mening. Ook heb ik een setje recaro's welke uit een lancia komen, deze moeten er zo snel mogelijk in komen. Op dit moment leggen de plannen klaar, ik moet enkel verloopjes laten lassen van de stoelen naar de originele bevestigings punten in de spark. Nog wat foto's Hopelijk komt er snel een vervolg over de stoelen, audio en bekleding.
  10. Verder zijn er uiteraard ook foto’s van de versterkers nadat alle bedrading definitief vast was gezet. Let niet op de zooi in de kuip van het reserve wiel, maar op deze foto is alle bedrading wel klaar in de koffer. Zelf ben ik er dik tevreden over als je ziet met welke gaos ik begon. Verder ben ik nog bezig geweest met een plaat voor de sub, zodat de kist geheel uit het zicht valt en de gril over de sub heen komt voor wat bescherming en naar mijn mening en wat mooiere afwerking. De plaat los voor de kist, de kist blijft deze kleur maar de plaat word zwart. De kist zal toch niet meer zichtbaar zijn dus dit is geen probleem. Het idee, met de hoedenplank erop, in de auto sluit het wel mooier aan. Achter de gril komt nog een blauwe ledstrip. Daarnaast zijn we vandaag nog bezig geweest met het rechter portier, ik heb eindelijk de zin gevonden om een van de voorportieren strak te maken. Hoe ik begon vanmorgen, ook al is dit wel de linker portier en ben ik met rechts bezig geweest. Na veel schuren wat het tijd voor filler, daarna natuurlijk weer eindeloos schuren. Tussendoor weinig foto’s gemaakt. Eenmaal naar wens heb ik hem nog voorzien van een laagje hars om de oneffenheden om te vullen, op dit moment legt hij te drogen. Volgende week zal ik de andere portier doen. Tussendoor nog even de wieltjes en de eindstukken van de uitlaat onder handen genomen. Verder is het nu het idee om een ‘componenten systeem’ te maken van een mid woofer en een 2 weg 10 cm speakertje. Het is puur een experiment om te kijken of het klinkt. Hiervoor wil ik de volgende 2 speakers gaan gebruiken, de 10 cm komt in een ‘cup’ op het dashboard te staan en de mid zal in de deur komen samen met nog een midwoofertje welke direct speelt vanaf de 4 kanaals. Beide zijn van de auto Hifonics serie, de Atlass en de Zeus serie welke eigenlijk te goed bij elkaar passen qua uiterlijk. Vandaar dat ook het idee is ontstaan. O ja, als laatste…. 16 November gaat de spark 2 weekjes weg voor een schroefset. Alles op maat gemaakt waarschijnlijk vanaf een Clio 2. En dat word zeker geen rotzooi die set, het gaat me een rib uit me lijf kosten maar dan is het wel meteen goed. Groete
  11. Maar weer eens een update, inmiddels is de Spark alweer 3 jaar oud dus het word wel eens tijd het een en ander af te maken. Eigenlijk heb ik na de meeting in Emmer-Compascum alle kabels eruit gehaald om deze vervolgens beter te beschermen en alles gescheiden terug in de auto te plaatsen. Dit om storing te verminderen ( had ik al niet maar goed dat wil ik graag zo houden ) en te zorgen dat de dorpels weer terug pasten, dat laatste was nog al een probleem. Nu lopen de kabels als volgt. Linker dorpel : Speakerkabel links + remote versterkers. Midden onder mat aan de linker kant : De voedingskabel, 2 x 35mmq. Midden onder mat aan de rechter kant : RCA, front, rear en sub. Rechter dorpel : Speakerkabel rechts en de + en - van de ventilatoren. De voedingskabel loopt nu geheel de snakeskin, en de eerste meter tot onder de vloermat door ribbelbuis om doorslijten onder de motorkap en/of dashboard tegen te gaan. Alle Speakerkabel loopt van voor tot achter door snakeskin evenals de RCA's. De remote en bedrading van de ventilatoren legt wel los maar zit langs de originele kabelboom naar achteren. De voeding, door snakeskin, ribbelbuis en krimpkous welke de ribbelbuis en snakeskin vast zetten. Zoals je ziet loopt de ribbelbuis tot onder de mat door. De voeding onder de zitting van de achterbank, splitst hier op naar de 2 versterkers. Voeding en massa leggen klaar, massa is na het inkorten ook nog door snakeskin gelegd. Ook de kabel van de accu tot de zekeringhouder moet eraan geloven. Hiervoor ook 2 stuks op maar gemaakt. Deze moeten nog door snakeskin en ribbelbuis gelegd worden maar ze gaan er zo en zo pas in als ik de Optima accu heb. Natuurlijk zijn 20mmq kabels niet dik genoeg naar mijn zin en om het mogelijk te maken dikkere kabels te kunnen gebruiken hebben we wat bling bling gekocht. In elke versterker 2 verlopen die inderdaad akelig dicht op elkaar zitten. De bedrading eraan, ik het helaas geen krimpkous die paste dus nu zit er even isolatie tape omheen. Later word dit nog vervangen zodat het er wat beter uitziet.
  12. Weer eens wat nieuws aan de auto... Vorige week eindelijk na een maand of 3 eens een hoedenplank gemaakt, nu word de volgende stap de zijkanten dicht maken tussen de kist en de kofferklep en een cover voor de kist met een gril voor de sub. Verder moet er achter de kist nog van alles worden afgewerkt kwa bedrading en koeling. Dat zal allemaal de komende tijd gaan gebeuren, als het weer mee zit... Alles uitzagen en de poort door laten lopen in de plank. bekleed, ondekant meteen voorzien van een laagje dynamat en noppenfoam. En dan het volgende..... Bling bling wieltjes zijn binnen!!! Schmidt CC Line, 17" 7,5J ET35 met 195/40/17 Bandjes. De veerweg is nu minimaal, en raakt af en toe ook. Volgende stap word dan ook een zeer dikke schroefset, waarschijnlijk laat ik meteen een dikkere stabilisator stang eronder maken, en zowel boven als onder een veerpootbrug. Als de schroefset eronder zit wil ik nog een klein stukje omlaag, in ieder gevl van achter maar als het gaat voren ook nog 5 mm oid. Al met al doet het wel veek dikker aan dan de oude wielen. Dit breekt het geheel toch een beetje... Al met al heel erg blij mee, nu weer een beetje sparen. De nieuwe daf zit er ook aan te komen dus op het gemak aan. Schroefset is nog wel gewenst, net als het interieur afmaken ( deurpanelen enkel nog strak maken en bekleden ) Verder zien we het wel wat er van komt... Nou dat was het weer, groetuh.
  13. Audio 3.0 maar eens begonnen. Met deze keur ook deurpanelen, een gepoorte kist, nog meer speakers en maximale voeding naar de versterkers. http://www.mijnalbum.nl/Foto-UK4NDTJK-D.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto-6JKLG7J4-D.jpg Een kleine greep uit de voorraad. Hier onder een klein verslag van de kist. http://www.mijnalbum.nl/Foto-JUSKLI4K-D.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto-6GOHBDHP-D.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto-VUSW4O3G-D.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto-X3DOP4VF-D.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto-TIN3EZLA-D.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto-PCUMRDSS-D.jpg Wat verbouwde panelen. http://www.mijnalbum.nl/Foto-PLGPVMHX-D.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto-8G3BU7NY-D.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto-VCHU68UG-D.jpg De dubbeldin met middenconsole http://www.mijnalbum.nl/Foto-TNTPZ8OF-D.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto-KVQK8AP7-D.jpg Voorbumpertje http://www.mijnalbum.nl/Foto-EK7Y8S3P-D.jpg 17inch 7,5J met 205/40/17 banden en een 35 mm verlaging!! http://www.mijnalbum.nl/Foto-G3I33LIA-D.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto-XH8SOCPX-D.jpg Dit was om te testen, inmiddels zijn er een setje Schmidt velgen bestelt en ben ik bezig met een schroefset. http://www.mijnalbum.nl/Foto-LOBTDXOU-D.jpg @ Zoetermeer. En wat plaatjes van de laatste 2 weken. http://www.mijnalbum.nl/Foto-6XTTQEBA-D.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto-QPD8EYKA-D.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto-UD4YR4IM-D.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto-CLNPI6UO-D.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto-DMYHKY7D-D.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto-GQLDC33M-D.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto-HCLAZSPK-D.jpg Zo dat was het weer, groeten!!
  14. Alvast excussen voor de komende schokkende beelden. Uw netvlies kan bij het bekijken van de volgende chaos ernstige schade op doen... Tupperware doos voor de relais... lang leven de keuken leeg jatte De zekering houder, - interieur - light force - verlichting onderkant en us lights. - DRL Ondertussen een grote pestzooi Alles aangesloten op de relais, het deksel past nog net maar zit voor de zekerheid wel extra vast. Snel dicht dat ding.. Kabelboom, snap niet wat je bedoelt... Na het maken van de nodige aftakkingen ook de originele draden ingepakt. Kasje van de DRL, hij kan eigenlijk meteen op de accu, en dan zodra je start gaat hij aan. ( bove de 13 volt ) maar ik heb hem gewoon op het contact zitten via ee relais en zodra dimlicht inschakelt gaan ze uit. Achterkantje. Voorkant met us lights en stadslicht + drl lights. Zoals het nu zit heb ik 3 schakelaars binnen. - Interieur, leds en alle andere meuk. - Light force kan nu ook uit voor keurig. ( gaat op groot licht mee ) - Leds onderkant + Us lights kunnen ook uit geschakeld worden. Maar, zodra het contact uit gaat word zo en zo alles uit geschakeld zodat ik niets kan vergeten. De DRL gaan dus aan op het contact nu ( i p v na het starten ) en gaan bij dimlicht uit. Tijdens het voeren van stadslicht blijven ze wel branden. Dat was het weer, morgen zal ik de schakelaar weizigen en dan is het kwa draden trekken wel even gedaan. Gr
  15. De spark staat weer voren!! Na 2 weken is het zover, het is af!! Logo van vore. Achterkant. Foto's zijn kut i v m waardeloos weer dus in wasbox foto's moeten maken... Idem Nog een wip... nieuwe mistlampen... mistlampen in style!! Setje compleet. Morgen gaat de spark naar binnen voor de bedrading onder/achter de motorkap/bumper op orde te maken. Als het allemaal weer tot leven is en ook daadwerkelijk werkt volgen er natuurlijk foto's. Gr